«

»

Jun 24

Program 2026/2027

 

 

Kvikoversigt arrangementer i Jernbanernes Fotoklub 

Sæson 2026/2027 udarbejdet den 22.6.2026.

 

Dato Aktivitet.Detaljer finder du på de næste sider. Tilmel-dings-frist hhv pixels Sende og afleverebilleder
Mandag den 31.8.2026 Hanne undersøger mulighederne for en tur i Carlsberg byen.  Torsdag20.08.2026 Ingen
31. 8.2026 sende Jernbaner og Jernbanefolk 1500 pix karlwigh@gmail.com
Mandag den 7. september 2026 Hvad arbejder du med lige nu. Det kan være særlige motiver, billedbehandling eller steder du har været. Prøv noget nyt og provokerende, så vi kan få en debat i gang. Torsdag 3.9.2026 Send dine billeder i forvejen eller tag dem med.lkjeppe@hotmail.com
Fredag den 18. september – søndag den 20. september 2026 Jernbanemesterskaberne afvikles i weekenden 18.- 20. september 2026 på Hotel Falster i Nykøbing F.  Afleveret 7.6.2026
Lørdag den 26. september 2026 Trekantkonkurrence i Ystad – nærmere følger.
Mandag den 28. september 2026 Et eller andet  Torsdag 24.9.2026 Ingen
30.9.2026 sende Trapper 1500 pix karlwigh@gmail.com
02.10.2026 sende Billeder taget under arrangementet ved jernbanemesterskaberne 2048 pix hannefotoklub@gmail.com
Mandag den 19. oktober 2026 Et eller andet Torsdag 15.10.2026  

 

31.10. 2026 sende Naturens egne former 1500 pix karlwigh@gmail.com
Mandag den 9. november 2026 Et eller andet Torsdag 05.11.2026
Mandag den 23. november 2026 Vi ser bedømmelsen af konkurrencen der forgik under Jernbanemesterskaberne. Torsdag 19.11.2026 Er sendt 
30.11.2026 sende Blomster 1500 pix karlwigh@gmail.com
Mandag den 7. december 2026  Juleafslutning og afdelingsmøde. Juleafslutningen er mest til hygge og amerikansk lotteri. 23.11.2026Opgaver

Fordeles

 

Ingen
31.12.2026 sende Bybilleder 1500 pix karlwigh@gmail.com
Mandag den 4. januar 2027 Et eller andet. Fredag 1.1.2027
06.1.2027 sende Billeder til Klubkonkurrencen 2048 pix hannefotoklub@gmail.com
10.1.2027 sende Billeder til Digicup. Det må gerne være lidt provokerende. 2048 pix lkjeppe@hotmail.com
Mandag den 18. januar 2027 Digicup med Albertslund, Prisme og os selv. Torsdag 14.01.2027 Er sendt 10.01.2027
31.1.2027 sende Kirker udefra og indefra 1500 pix karlwigh@gmail.com
Mandag den 1. februar 2027 Et eller andet Torsdag28.01.2027

 

10.2.2027 sende  Billeder til trekantkonkurrencen Send op til 15 billeder pr. person 2048 pix lkjeppe@hotmail.com
Mandag den 22. februar 2027 Vælge billeder til trekantkonkurrencen Send op til 15 billeder pr. person Torsdag18.02.2027 Er sendt 10.02.2027 
28.2.2027 sende Højhuse 1500 pix karlwigh@gmail.com
Mandag den 1. marts 2027 Et eller andet Torsdag 25.02.2027
Mandag den 15. marts 2027 Bedømmelse af klubkonkurrence i digitale billeder. Torsdag 11.03.2027 Er sendt 
Mandag den 5. april 2027 Generalforsamling. Torsdag 01.04.2027 Ingen
Mandag den 19. april 2027 Et eller andet Torsdag 15.04.2027
31.3.2027 sende Tåge 1500 pix karlwigh@gmail.com
30.4.2027 sende Statuer herunder trolle 1500 pix karlwigh@gmail.com
23. maj 2027 Sommerafslutning. Vi skal finde et sted og en oplevelse.
31.05.2027 sende Digitale billeder og filer til Jernbanemesterskaberne.De fysiske papirbilleder aftales med Hanne. 2048 pix hannefotoklub@gmail.comHelst wetransfer
Vi skal være flere i klubben 

Hvis du kender en fotointeresseret, der er eller har været ansat i et firma, der arbejder med jernbane, så send ZOOM og dermed en indmeldelse blanket til vedkommende. Dette link åbner en blanket.

 

https://www.supersaas.dk/form/jernbanefritid/Indmeldelse_i_Jernbanernes_Foto

 

https://www.supersaas.dk/form/jernbanefritid/Indmeldelse_i_Jernbanefritid

 

 

Side 1 + 2 + 3 kan du skrive ud til din opslagstavle

 

 

 

 

 

Uddybende tekst om arrangementer

 

Mandag den 31. august 2026.

Vi laver en tur til Carlsberg byen. På turen fortælles om de steder vi kommer til, og vi slutter med et selvbetalt måltid. Forventet start kl. ca. 16.00

 

Mandag den 7. september 2026

Hvad du arbejder med lige nu? 

Vi starter blødt med billeder, som vi vil bruge som konkurrencebilleder eller noget vi arbejder med lige nu. Det kan være specielle motiver eller en særlig form for billedbehandling, eller steder. Hver fotograf må sende 15 – 20 digitale max 2048 pixel på den lange led. Filerne sendes via Wetransfer eller du kan tage dem med. Du kan også vise en præsentation på op til 7 minutter. Vi taler om billederne og giver hinanden gode råd.

Du kan også spørge om nogle problemer du gerne vil have feedback på.

Wetransfer til Kurt: lkjeppe@hotmail.com

Vi gennemgår sæsonens program og svarer på spørgsmål. Vi spørger, hvad nye medlemmer forventer sig.KW/KJ

Fredag den 18. september 2026 til søndag den 20. september 2026 jernbanemesterskaber i foto i Nykøbing F.

Jernbanemesterskaberne afvikles i weekenden 18.-20. september 2026 på Hotel Falster i Nykøbing F. 

Vi har fået et rigtig godt tilbud på overnatning, morgenmad og middag fredag og lørdag. Pris pr. person i dobbeltværelse er 1.578 kr. og for et enkeltværelse 2.078 kr. Når vi lægger udgifter til drikkevarer og frokost lørdag oveni, så bliver det meget tæt på sidste års pris. Så er der også tilskud forskellige steder fra, og mest hvis du har billeder med til jernbanemesterskaberne. Billederne og resultatet præsenteres ved et arrangement lørdag den 19. september kl. ca. 14.00 på Hotel.

Detaljeret program bliver sendt til deltagerne.

Fra fredag den 18. september kl. 10.00 til lørdag kl. 23.59 den 19. september afvikles en fotokonkurrence med temaet.

Det så jeg ved jernbanemesterskaberne 2026”

 

Lørdag den 26. september 2026

Trekantkonkurrence i Ystad. Nærmere følger.

 

Mandag den 28. september oktober 2026

Et eller andet

 

 

Mandag den 19. oktober 2026

Et eller andet

 

Mandag den 9. november 2026

Et eller andet.

 

Mandag den 23. november 2026 

Bedømmelse af billederne der blev taget under Jernbanemesterskaberne.

Vi ser bedømmelsen af konkurrencen der forgik under Jernbanemesterskaberne. Billederne skal sendes til billedsekretæren senest den 2.10.2026. De skal være 2048 pixel på den lange led.

Temaet er: ”Det så jeg ved jernbanemesterskaberne 2026”

Wetransfer til Hanne: hannefotoklub@gmail.com

 

Mandag den 7. december 2026

Juleafslutning og afdelingsmøde

Juleafslutning og afdelingsmøde. Juleafslutningen er mest til hygge og amerikansk lotteri. 

Det er blevet meget sværere at skaffe sponsorer, så hvis du kender en, der har adgang til f.eks. reklamegaver, så kom på dupperne og få fat i noget – ellers bliver der ikke noget lotteri.

 

Mandag den 4. januar 2027

Et eller andet

 

Mandag den 18. januar 2027

Digicup

Digicup med Albertslund, Prisme og os selv

Hver deltager (skal være til stede ved arrangementet), Billederne er sendt senest 10. januar

Det er også sidste dag for at sende billeder til digital klubkonkurrence, billederne må være max 2048 pixel på den lange led. De sendes til Hanne:

Wetransfer til Hanne: hannefotoklub@gmail.com

 

Mandag den 1. februar 2027

Et eller andet

 

Mandag den 22. februar 2027

Billeder til trekantkonkurrencen

Vi skal vælge digitale billeder til efterårets trekantkonkurrence.

Vi diskuterer billederne og vælger ved afstemning og fotografens mening.

Hvert medlem har sendt op til 10 digitale filer med i format jpg og op til 2048 pixels på længste led. Det kunne være sjovt, hvis der var nye og måske lidt eksperimenterende billeder.

Wetransfer til Kurt: lkjeppe@hotmail.com

 

Mandag den 1. marts 2027

Et eller andet

 

Mandag den 15. marts 2027

Bedømmelse af klubkonkurrence i digitale billeder. HNL/KJ.

Mere info følger, billederne er sendt senest 6.1.2026

 

Mandag den 5. april 2027

Generalforsamling.

Indkaldelse mv. kommer senere.

 

Mandag den 19. april 2027

Et eller andet

 

Lørdag 23. maj 2027

Sommertur/sommerafslutning

 

31.5.2027

Digitale billeder og filer til Jernbanemesterskaberne. Sendes til Hanne jfr. Billedlisten.

Aflevering af de fysiske papirbilleder aftales med Hanne..

Wetransfer til Hanne: hannefotoklub@gmail.com

 

Fredag den xx. september 2027 til søndag den xx. september 2027 jernbanemesterskaber i foto et sted 

 

En månedsudfordring, som bedømmes på nettet.

Vi fortsætter med månedskonkurrencen. Vi sender senest på månedens sidste dag kl. 17.00 max 3 billeder pr. Wetransfer eller e-mail til Karl Wigh karlwigh@gmail.com (digitale i format max 1500 pixels på længste led). Du giver billedet navn efter emnet, f.eks. ”blomster 1”, ”blomster 2” osv.

Du har lov til at lave al den billedbehandling, du kan finde på.

Billederne skal være her og nu billeder inspireret af opgaven. De skal være taget efter offentliggørelsen af emnerne, som var den 13. april 2026, og de må ikke tidligere have været brugt i konkurrencer i klubben. Til gengæld må de bruges i alle senere konkurrencer.

I gør det let for Karl at kontrollere, ved at overholde reglerne.

Karl sender en stemmeseddel, når billederne er på hjemmesiden. Bedømmelsen, der fortages af alle medlemmer, skal være afsluttet senest kl. 17.00 den 14. i næste måned. Derefter offentliggøres resultatet. Emnerne er:

 

Nye emner i månedskonkurrencen. Billederne skal være taget efter 13.4.2026

 

August 2026

Jernbaner og jernbanefolk

September 2026

Trapper

Oktober 2026

Naturens egne former

November 2026

Blomster

December 2026

Bybilleder

Januar 2027

Kirker udefra og indefra

Februar 2027

Højhuse 

Marts 2027

Tåge

April 2027

Statuer herunder trolle

 

Den måde vi sender billeder påDet er blevet lidt bøvlet; men prøv).

  • Gå ind på www.wetransfer.com
  • Tryk på jeg vil bare sende filer
  • Tryk på upload filer og find de aktuelle billeder i en mappe på din PC
  • Skriv den e-mailadresse, du vil sende til
  • Skriv din egen e-mail
  • Skriv evt. en meddelelse
  • Tryk overfør
  • Du modtager en bekræftelseskode pr. e-mail, og den skriver du ind
  • I løbet af kort tid er billederne sendt, og du modtager en kvittering
  • Hvis modtageren ikke downloader billederne, får du besked
  • Når modtageren har downloadet billederne, får du også besked

 

Sådan forløber en fotoaften i vores klublokale på Ellebjerg gamle station.

Adressen er Ellebjergvej 135, og det er tæt ved McDonalds. Der er problemer med parkering (spørg om mulighederne, når du melder dig). Hold ikke på fortovet. Nærmeste tog er København Syd 700 m, og så er der flere busser i området.

Indgangen er i gavlen til højre set forfra.

Den ansvarlige fra bestyrelsen og eventuelle hjælpere kommer og forbereder det hele fra kl. ca. 16.00. Kl. 17.30. serveres lidt at spise. Det har vist sig praktisk at drikke kaffe lige umiddelbart efter spisningen.

Til spisningen er det nødvendigt med tilmelding, og det er som regel til formanden pr. e-mail, og det skal være 4 dage i forvejen.

Vi vil også gerne vide, hvem der kommer senere, så vi kan informere om eventuelle ændringer.

Kl. 18.30 starter aftenens emne, hvor dommer eller foredragsholder går i gang

Kl. ca. 21.00 oprydning og afslutning,

 

Brug hjemmesiden

På vores hjemmeside sørger Karl for, at de seneste oplysninger findes.

www.jernbane-foto.dk

 

Alle medlemmer kan få oprettet et billedgalleri på vores nye galleriside:

https://jernbanefoto.smugmug.com/

Du sender bare billeder til Karl via Wetransfer (se hvordan lidt længere nede) og e-mail karlwigh@gmail.com

Du kan oprette flere albums på galleriet, bare du giver besked til Karl.

 

Klubbens konkurrencer omtales også på 

https://jernbanefoto.smugmug.com/

 

Kommunikation.

Vi er så heldige, at alle vores medlemmer har e-mail. Vi sender derfor vores medlemsblad ZOOM elektronisk. Dette blad indeholder oversigt over alle aktiviteter i sæsonen.

Umiddelbart før en aktivitet løber af stablen, eller når der er “her og nu nyheder” udsender vi et ZOOM online.

Jernbanefritid udsender deres eget blad ”Jernbanefritid” til alle medlemmer, der er ansat i jernbanevirksomhederne.

Jernbanefritid har også en hjemmeside, hvor du kan læse mere om, hvad organisationen tilbyder www.jernbanefritid.dk

 

Sammenslutninger og samarbejde.

Vi samarbejder med flere organisationer og klubber:

Jernbanefritid

Et medlemskab i Jernbanernes Fotoklub giver dig mulighed for at deltage i et meget bredspektret foreningsliv via ”Jernbanefritid”, der er vores hovedorganisation. Du kan som medlem deltage i alle de kulturelle og sportslige aktiviteter og mesterskaber som Jernbanefritid tilbyder.

Fotoafdelingen i Jernbanefritid.

Fotoafdelingen i Jernbanefritid arrangerer hvert år Jernbanemesterskaber i FOTO. Arrangementet holdes forskellige steder i landet fra år til år, da vi gerne vil hele landet rundt. I forbindelse med jernbanemesterskaberne, vil vi typisk overnatte og vi arrangerer sightseeing eller andet socialt for dem, der er interesserede. Derudover afvikler vi en konkurrence om de bedste billeder fra byen vi gæster.

Svensk dansk trekant.

Vi arbejder sammen med 2 svenske fotoklubber, Ystad Fotoklub og Fjälkinge Fotoklub. Den såkaldte “Trekantkonkurrence” er en konkurrence på digitale billeder. Klubberne skiftes til at holde et arrangement med både fotokonkurrence og noget kulturelt hvert år.

 

Europæisk samarbejde.

Gennem Jernbanefritid deltager vi i et samarbejde, der omfatter mange lande i Europa. De lige år (normalt) afvikles Europamesterskaber i FOTO for jernbanefolk – kaldet FISAIC mesterskaberne.

Samarbejdet med alle disse klubber og fotorelationer, giver os en fantastisk mulighed for at knytte tætte bånd. Selve rejserne til og deltagelse i mesterskaberne udgør en væsentlig del af klubbens sociale liv og ånd.

Fotoskole.

Klubben har i årenes løb arrangeret forskellige workshops.

Forskellige foredragsholdere fortæller i sæsonens løb om fototekniske spørgsmål og forud for hver fotoaften er der mulighed for at stille spørgsmål af teknisk karakter.

Spørg endelig løs, hvis du vil vide mere.

 

Vi skal være flere i klubben

Hvis du kender en fotointeresseret, der er eller har været ansat i et firma, der arbejder med jernbane, så send ZOOM og dermed en indmeldelse blanket til vedkommende. Dette link åbner en blanket.

https://www.supersaas.dk/form/jernbanefritid/Indmeldelse_i_Jernbanernes_Foto

https://www.supersaas.dk/form/jernbanefritid/Indmeldelse_i_Jernbanefritid

 

Nyttige links

På Internettet kan du finde utrolig mange spændende hjemmesider med oplysning om foto. Hvis du selv kan henvise til noget spændende, så lad os høre fra dig. Tænk – vi har aldrig hørt noget!!

 

www.jernbane-foto.dk

www.jernbanefritid.dk

www.sdf.dk

www.wetransfer.com

http://www.fisaic.org/foto%20a.htm

På Facebook

https://www.facebook.com/Jernbanernes-Fotoklub-246342552071654/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Click Here