Kvikoversigt arrangementer i Jernbanernes Fotoklub
Sæson 2026/2027 udarbejdet den 22.6.2026.
| Dato | Aktivitet.Detaljer finder du på de næste sider. | Tilmel-dings-frist hhv pixels | Sende og afleverebilleder | |
| Mandag den 31.8.2026 | Hanne undersøger mulighederne for en tur i Carlsberg byen. | Torsdag20.08.2026 | Ingen | |
| 31. 8.2026 sende | Jernbaner og Jernbanefolk | 1500 pix | karlwigh@gmail.com | |
| Mandag den 7. september 2026 | Hvad arbejder du med lige nu. Det kan være særlige motiver, billedbehandling eller steder du har været. Prøv noget nyt og provokerende, så vi kan få en debat i gang. | Torsdag 3.9.2026 | Send dine billeder i forvejen eller tag dem med.lkjeppe@hotmail.com | |
| Fredag den 18. september – søndag den 20. september 2026 | Jernbanemesterskaberne afvikles i weekenden 18.- 20. september 2026 på Hotel Falster i Nykøbing F. | Afleveret 7.6.2026 | ||
| Lørdag den 26. september 2026 | Trekantkonkurrence i Ystad – nærmere følger. | |||
| Mandag den 28. september 2026 | Et eller andet | Torsdag 24.9.2026 | Ingen | |
| 30.9.2026 sende | Trapper | 1500 pix | karlwigh@gmail.com | |
| 02.10.2026 sende | Billeder taget under arrangementet ved jernbanemesterskaberne | 2048 pix | hannefotoklub@gmail.com | |
| Mandag den 19. oktober 2026 | Et eller andet | Torsdag 15.10.2026 |
|
|
| 31.10. 2026 sende | Naturens egne former | 1500 pix | karlwigh@gmail.com | |
| Mandag den 9. november 2026 | Et eller andet | Torsdag 05.11.2026 | ||
| Mandag den 23. november 2026 | Vi ser bedømmelsen af konkurrencen der forgik under Jernbanemesterskaberne. | Torsdag 19.11.2026 | Er sendt | |
| 30.11.2026 sende | Blomster | 1500 pix | karlwigh@gmail.com | |
| Mandag den 7. december 2026 | Juleafslutning og afdelingsmøde. Juleafslutningen er mest til hygge og amerikansk lotteri. | 23.11.2026Opgaver
Fordeles
|
Ingen | |
| 31.12.2026 sende | Bybilleder | 1500 pix | karlwigh@gmail.com | |
| Mandag den 4. januar 2027 | Et eller andet. | Fredag 1.1.2027 | ||
| 06.1.2027 sende | Billeder til Klubkonkurrencen | 2048 pix | hannefotoklub@gmail.com | |
| 10.1.2027 sende | Billeder til Digicup. Det må gerne være lidt provokerende. | 2048 pix | lkjeppe@hotmail.com | |
| Mandag den 18. januar 2027 | Digicup med Albertslund, Prisme og os selv. | Torsdag 14.01.2027 | Er sendt 10.01.2027 | |
| 31.1.2027 sende | Kirker udefra og indefra | 1500 pix | karlwigh@gmail.com | |
| Mandag den 1. februar 2027 | Et eller andet | Torsdag28.01.2027
|
||
| 10.2.2027 sende | Billeder til trekantkonkurrencen Send op til 15 billeder pr. person | 2048 pix | lkjeppe@hotmail.com | |
| Mandag den 22. februar 2027 | Vælge billeder til trekantkonkurrencen Send op til 15 billeder pr. person | Torsdag18.02.2027 | Er sendt 10.02.2027 | |
| 28.2.2027 sende | Højhuse | 1500 pix | karlwigh@gmail.com | |
| Mandag den 1. marts 2027 | Et eller andet | Torsdag 25.02.2027 | ||
| Mandag den 15. marts 2027 | Bedømmelse af klubkonkurrence i digitale billeder. | Torsdag 11.03.2027 | Er sendt | |
| Mandag den 5. april 2027 | Generalforsamling. | Torsdag 01.04.2027 | Ingen | |
| Mandag den 19. april 2027 | Et eller andet | Torsdag 15.04.2027 | ||
| 31.3.2027 sende | Tåge | 1500 pix | karlwigh@gmail.com | |
| 30.4.2027 sende | Statuer herunder trolle | 1500 pix | karlwigh@gmail.com | |
| 23. maj 2027 | Sommerafslutning. Vi skal finde et sted og en oplevelse. | |||
| 31.05.2027 sende | Digitale billeder og filer til Jernbanemesterskaberne.De fysiske papirbilleder aftales med Hanne. | 2048 pix | hannefotoklub@gmail.comHelst wetransfer | |
| Vi skal være flere i klubben
Hvis du kender en fotointeresseret, der er eller har været ansat i et firma, der arbejder med jernbane, så send ZOOM og dermed en indmeldelse blanket til vedkommende. Dette link åbner en blanket.
https://www.supersaas.dk/form/jernbanefritid/Indmeldelse_i_Jernbanernes_Foto
https://www.supersaas.dk/form/jernbanefritid/Indmeldelse_i_Jernbanefritid
|
||||
| Side 1 + 2 + 3 kan du skrive ud til din opslagstavle | ||||
Uddybende tekst om arrangementer
Mandag den 31. august 2026.
Vi laver en tur til Carlsberg byen. På turen fortælles om de steder vi kommer til, og vi slutter med et selvbetalt måltid. Forventet start kl. ca. 16.00
Mandag den 7. september 2026
Hvad du arbejder med lige nu?
Vi starter blødt med billeder, som vi vil bruge som konkurrencebilleder eller noget vi arbejder med lige nu. Det kan være specielle motiver eller en særlig form for billedbehandling, eller steder. Hver fotograf må sende 15 – 20 digitale max 2048 pixel på den lange led. Filerne sendes via Wetransfer eller du kan tage dem med. Du kan også vise en præsentation på op til 7 minutter. Vi taler om billederne og giver hinanden gode råd.
Du kan også spørge om nogle problemer du gerne vil have feedback på.
Wetransfer til Kurt: lkjeppe@hotmail.com
Vi gennemgår sæsonens program og svarer på spørgsmål. Vi spørger, hvad nye medlemmer forventer sig.KW/KJ
Fredag den 18. september 2026 til søndag den 20. september 2026 jernbanemesterskaber i foto i Nykøbing F.
Jernbanemesterskaberne afvikles i weekenden 18.-20. september 2026 på Hotel Falster i Nykøbing F.
Vi har fået et rigtig godt tilbud på overnatning, morgenmad og middag fredag og lørdag. Pris pr. person i dobbeltværelse er 1.578 kr. og for et enkeltværelse 2.078 kr. Når vi lægger udgifter til drikkevarer og frokost lørdag oveni, så bliver det meget tæt på sidste års pris. Så er der også tilskud forskellige steder fra, og mest hvis du har billeder med til jernbanemesterskaberne. Billederne og resultatet præsenteres ved et arrangement lørdag den 19. september kl. ca. 14.00 på Hotel.
Detaljeret program bliver sendt til deltagerne.
Fra fredag den 18. september kl. 10.00 til lørdag kl. 23.59 den 19. september afvikles en fotokonkurrence med temaet.
”Det så jeg ved jernbanemesterskaberne 2026”
Lørdag den 26. september 2026
Trekantkonkurrence i Ystad. Nærmere følger.
Mandag den 28. september oktober 2026
Et eller andet
Mandag den 19. oktober 2026
Et eller andet
Mandag den 9. november 2026
Et eller andet.
Mandag den 23. november 2026
Bedømmelse af billederne der blev taget under Jernbanemesterskaberne.
Vi ser bedømmelsen af konkurrencen der forgik under Jernbanemesterskaberne. Billederne skal sendes til billedsekretæren senest den 2.10.2026. De skal være 2048 pixel på den lange led.
Temaet er: ”Det så jeg ved jernbanemesterskaberne 2026”
Wetransfer til Hanne: hannefotoklub@gmail.com
Mandag den 7. december 2026
Juleafslutning og afdelingsmøde
Juleafslutning og afdelingsmøde. Juleafslutningen er mest til hygge og amerikansk lotteri.
Det er blevet meget sværere at skaffe sponsorer, så hvis du kender en, der har adgang til f.eks. reklamegaver, så kom på dupperne og få fat i noget – ellers bliver der ikke noget lotteri.
Mandag den 4. januar 2027
Et eller andet
Mandag den 18. januar 2027
Digicup
Digicup med Albertslund, Prisme og os selv
Hver deltager (skal være til stede ved arrangementet), Billederne er sendt senest 10. januar
Det er også sidste dag for at sende billeder til digital klubkonkurrence, billederne må være max 2048 pixel på den lange led. De sendes til Hanne:
Wetransfer til Hanne: hannefotoklub@gmail.com
Mandag den 1. februar 2027
Et eller andet
Mandag den 22. februar 2027
Billeder til trekantkonkurrencen
Vi skal vælge digitale billeder til efterårets trekantkonkurrence.
Vi diskuterer billederne og vælger ved afstemning og fotografens mening.
Hvert medlem har sendt op til 10 digitale filer med i format jpg og op til 2048 pixels på længste led. Det kunne være sjovt, hvis der var nye og måske lidt eksperimenterende billeder.
Wetransfer til Kurt: lkjeppe@hotmail.com
Mandag den 1. marts 2027
Et eller andet
Mandag den 15. marts 2027
Bedømmelse af klubkonkurrence i digitale billeder. HNL/KJ.
Mere info følger, billederne er sendt senest 6.1.2026
Mandag den 5. april 2027
Generalforsamling.
Indkaldelse mv. kommer senere.
Mandag den 19. april 2027
Et eller andet
Lørdag 23. maj 2027
Sommertur/sommerafslutning
31.5.2027
Digitale billeder og filer til Jernbanemesterskaberne. Sendes til Hanne jfr. Billedlisten.
Aflevering af de fysiske papirbilleder aftales med Hanne..
Wetransfer til Hanne: hannefotoklub@gmail.com
Fredag den xx. september 2027 til søndag den xx. september 2027 jernbanemesterskaber i foto et sted
En månedsudfordring, som bedømmes på nettet.
Vi fortsætter med månedskonkurrencen. Vi sender senest på månedens sidste dag kl. 17.00 max 3 billeder pr. Wetransfer eller e-mail til Karl Wigh karlwigh@gmail.com (digitale i format max 1500 pixels på længste led). Du giver billedet navn efter emnet, f.eks. ”blomster 1”, ”blomster 2” osv.
Du har lov til at lave al den billedbehandling, du kan finde på.
Billederne skal være her og nu billeder inspireret af opgaven. De skal være taget efter offentliggørelsen af emnerne, som var den 13. april 2026, og de må ikke tidligere have været brugt i konkurrencer i klubben. Til gengæld må de bruges i alle senere konkurrencer.
I gør det let for Karl at kontrollere, ved at overholde reglerne.
Karl sender en stemmeseddel, når billederne er på hjemmesiden. Bedømmelsen, der fortages af alle medlemmer, skal være afsluttet senest kl. 17.00 den 14. i næste måned. Derefter offentliggøres resultatet. Emnerne er:
Nye emner i månedskonkurrencen. Billederne skal være taget efter 13.4.2026
August 2026 |
Jernbaner og jernbanefolk |
September 2026 |
Trapper |
Oktober 2026 |
Naturens egne former |
November 2026 |
Blomster |
December 2026 |
Bybilleder |
Januar 2027 |
Kirker udefra og indefra |
Februar 2027 |
Højhuse |
Marts 2027 |
Tåge |
April 2027 |
Statuer herunder trolle |
Den måde vi sender billeder på☹Det er blevet lidt bøvlet; men prøv).
- Gå ind på www.wetransfer.com
- Tryk på jeg vil bare sende filer
- Tryk på upload filer og find de aktuelle billeder i en mappe på din PC
- Skriv den e-mailadresse, du vil sende til
- Skriv din egen e-mail
- Skriv evt. en meddelelse
- Tryk overfør
- Du modtager en bekræftelseskode pr. e-mail, og den skriver du ind
- I løbet af kort tid er billederne sendt, og du modtager en kvittering
- Hvis modtageren ikke downloader billederne, får du besked
- Når modtageren har downloadet billederne, får du også besked
Sådan forløber en fotoaften i vores klublokale på Ellebjerg gamle station.
Adressen er Ellebjergvej 135, og det er tæt ved McDonalds. Der er problemer med parkering (spørg om mulighederne, når du melder dig). Hold ikke på fortovet. Nærmeste tog er København Syd 700 m, og så er der flere busser i området.
Indgangen er i gavlen til højre set forfra.
Den ansvarlige fra bestyrelsen og eventuelle hjælpere kommer og forbereder det hele fra kl. ca. 16.00. Kl. 17.30. serveres lidt at spise. Det har vist sig praktisk at drikke kaffe lige umiddelbart efter spisningen.
Til spisningen er det nødvendigt med tilmelding, og det er som regel til formanden pr. e-mail, og det skal være 4 dage i forvejen.
Vi vil også gerne vide, hvem der kommer senere, så vi kan informere om eventuelle ændringer.
Kl. 18.30 starter aftenens emne, hvor dommer eller foredragsholder går i gang
Kl. ca. 21.00 oprydning og afslutning,
Brug hjemmesiden
På vores hjemmeside sørger Karl for, at de seneste oplysninger findes.
Alle medlemmer kan få oprettet et billedgalleri på vores nye galleriside:
https://jernbanefoto.smugmug.com/
Du sender bare billeder til Karl via Wetransfer (se hvordan lidt længere nede) og e-mail karlwigh@gmail.com
Du kan oprette flere albums på galleriet, bare du giver besked til Karl.
Klubbens konkurrencer omtales også på
https://jernbanefoto.smugmug.com/
Kommunikation.
Vi er så heldige, at alle vores medlemmer har e-mail. Vi sender derfor vores medlemsblad ZOOM elektronisk. Dette blad indeholder oversigt over alle aktiviteter i sæsonen.
Umiddelbart før en aktivitet løber af stablen, eller når der er “her og nu nyheder” udsender vi et ZOOM online.
Jernbanefritid udsender deres eget blad ”Jernbanefritid” til alle medlemmer, der er ansat i jernbanevirksomhederne.
Jernbanefritid har også en hjemmeside, hvor du kan læse mere om, hvad organisationen tilbyder www.jernbanefritid.dk
Sammenslutninger og samarbejde.
Vi samarbejder med flere organisationer og klubber:
Jernbanefritid
Et medlemskab i Jernbanernes Fotoklub giver dig mulighed for at deltage i et meget bredspektret foreningsliv via ”Jernbanefritid”, der er vores hovedorganisation. Du kan som medlem deltage i alle de kulturelle og sportslige aktiviteter og mesterskaber som Jernbanefritid tilbyder.
Fotoafdelingen i Jernbanefritid.
Fotoafdelingen i Jernbanefritid arrangerer hvert år Jernbanemesterskaber i FOTO. Arrangementet holdes forskellige steder i landet fra år til år, da vi gerne vil hele landet rundt. I forbindelse med jernbanemesterskaberne, vil vi typisk overnatte og vi arrangerer sightseeing eller andet socialt for dem, der er interesserede. Derudover afvikler vi en konkurrence om de bedste billeder fra byen vi gæster.
Svensk dansk trekant.
Vi arbejder sammen med 2 svenske fotoklubber, Ystad Fotoklub og Fjälkinge Fotoklub. Den såkaldte “Trekantkonkurrence” er en konkurrence på digitale billeder. Klubberne skiftes til at holde et arrangement med både fotokonkurrence og noget kulturelt hvert år.
Europæisk samarbejde.
Gennem Jernbanefritid deltager vi i et samarbejde, der omfatter mange lande i Europa. De lige år (normalt) afvikles Europamesterskaber i FOTO for jernbanefolk – kaldet FISAIC mesterskaberne.
Samarbejdet med alle disse klubber og fotorelationer, giver os en fantastisk mulighed for at knytte tætte bånd. Selve rejserne til og deltagelse i mesterskaberne udgør en væsentlig del af klubbens sociale liv og ånd.
Fotoskole.
Klubben har i årenes løb arrangeret forskellige workshops.
Forskellige foredragsholdere fortæller i sæsonens løb om fototekniske spørgsmål og forud for hver fotoaften er der mulighed for at stille spørgsmål af teknisk karakter.
Spørg endelig løs, hvis du vil vide mere.
Vi skal være flere i klubben
Hvis du kender en fotointeresseret, der er eller har været ansat i et firma, der arbejder med jernbane, så send ZOOM og dermed en indmeldelse blanket til vedkommende. Dette link åbner en blanket.
https://www.supersaas.dk/form/jernbanefritid/Indmeldelse_i_Jernbanernes_Foto
https://www.supersaas.dk/form/jernbanefritid/Indmeldelse_i_Jernbanefritid
Nyttige links
På Internettet kan du finde utrolig mange spændende hjemmesider med oplysning om foto. Hvis du selv kan henvise til noget spændende, så lad os høre fra dig. Tænk – vi har aldrig hørt noget!!
http://www.fisaic.org/foto%20a.htm
På Facebook
https://www.facebook.com/Jernbanernes-Fotoklub-246342552071654/








Kommentarer